2025 m. Dakaras: nauji automobiliai, T.Price'o ir S.Sunderlando debiutas „Ultimate“ kategorijoje ir pasikeitimai „vienišių“ klasėje
Toby Price'as | Scanpix nuotr.
Jau sausio 3-ią dieną startuos 47-asis Dakaro ralis, kuriame varžysis ir rekordinis būrys lietuvių.
Antradienį Bišoje prasidėjo administracinės ir techninės patikros, o vykusioje specialioje spaudos konferencijoje automobilių klasėje trys komandos pristatė visiškai naujus modelius: „Dacia Sandrider“, „Ford M-Sport Raptor“ ir benzininį „Mini X-raid“.
Permainų vėjas jaučiamas ir motociklų kategorijoje. Indijos gamintojas „Hero“ kelia ambicingus tikslus, kuriems vadovauja pasaulio čempionas Rossas Branchas. Tuo pat metu dėmesio centre – 19-metis Ispanijos talentas Edgaras Canetas, kuris jau yra KTM elito komandos narys.
Dar viena laukta 2025-ųjų Dakaro naujiena – Toby Price'o ir Samo Sunderlando debiutas automobilių klasėje. Abu buvę čempionai motociklų klasėje susivienijo ir lenktyniaus su „Toyota Hilux“, pradėdami naują etapą su keturiais ratais.
Dakaras taip pat žymi ketvirtojo Pasaulio ralio-reidų čempionato (W2RC) sezono pradžią. 2025 m. jis vyks penkiuose etapuose, tarp kurių ir naujasis Pietų Afrikos Safari ralis.
Iš trijų komandų, startuojančių su naujais automobiliais, „Dacia Sandrider“ pirma parodė savo jėgą, dominuodama „Rallye du Maroc“ ralyje. Jų tikslas – nugalėti jau pirmajame bandyme, kaip tai darė legendinis Ari Vatanenas su „Peugeot“ ir vėliau su „Citroen“. Komandai vadovauja penkiskart Dakaro nugalėtojas Nasseras Al Attiyahas, kuris po pasitraukimo praėjusiais metais siekia susigrąžinti lyderio poziciją.
„Turėjome puikius metus – laimėjome čempionatą ir užėmėme dvi pirmąsias vietas Maroke“, – sakė N.Al Attiyahas. „Judame teisinga kryptimi. Praleidome daug laiko bandymuose, todėl turime visas galimybes laimėti Dakarą, bet turime būti protingi.
Šįkart Dakaras atrodo tarsi vykstantis atvirkščiai – pradedame ilga atkarpa, po to laukia 48 valandų greičio ruožas, o tada dar viena ilga distancija. Pirmoji savaitė labiau primena antrąją Dakaro savaitę, todėl labai svarbu, kad automobilis poilsio dieną pasiektų sveikas ir tinkamos būklės“.
Jo komandos draugas Sebastienas Loebas vis dar siekia pirmosios pergalės Dakare. Dalyvaudamas jau devintą kartą, jis tikisi prisijungti prie Dakaro čempionų elito.
„Man labiau rūpi maršruto siurprizai nei naujo automobilio patikimumas“, – pripažino S.Loebas. „48 valandų etape numatytas aptarnavimo taškas rodo, kad pirmoje dalyje galime susidurti su rimtomis padangų pradūrimo rizikomis. Svarbiausia lenktyniauti švariai, o visa kita – ne mūsų valioje“.
Nors motociklininkas Rossas Branchas buvo stabiliausias 2024 m. W2RC lenktynininkas ir Dakaro vicečempionas, jis nepelnė nė vienos pergalės praėjusį sezoną. Jo įspūdingą karjerą kol kas puošia tik viena ralio pergalė – 2021 m. Kazachstano ralis.
Šiemet Botsvanos lenktynininkas Dakare startuoja su pirmu numeriu, liudijančiu pasaulio čempiono statusą. Jis nusiteikęs įrodyti, kad praėjęs sezonas nebuvo atsitiktinumas.
„Visi pradedame nuo nulio. Daugelis sako, kad pirmas numeris sukelia spaudimą, bet man tai – garbė. Visi čia atvykome laimėti, o aš tikrai nesiekiu antros vietos“, – teigė R.Branchas.
Jį Dakare palaikys komandos draugas Nacho Cornejo iš Čilės, kuris Dakare startuos jau dešimtą kartą.
„Po tiek metų pokyčiai suteikia naujos motyvacijos“, – sakė po šešių sezonų su „Honda“ prie „Hero“ prisijungęs N.Cornejo.
Tuo tarpu Danielis Sandersas vengė kalbėti apie tai, ar taps antruoju australu, laimėjusiu Dakarą.
„Tai bus penktas mano startas, o ant podiumo dar nesu buvęs. Pamatysim… Pirmoji savaitė bus sunki, svarbu stipriai pradėti ir išvengti klaidų“, – sakė D.Sandersas.
Buvę motociklų klasės čempionai T.Price'as ir S.Sunderlandas Dakare grįžta kaip automobilių ekipažas.
Po to, kai abu iškovojo po du Dakaro čempionų titulus, T.Price’as ir S.Sunderlandas nusprendė suvienyti jėgas ir sėsti į automobilį.
Australijos lenktynininkas T.Price’as jau keletą metų ruošėsi perėjimui prie keturių ratų ir būtent jis inicijavo šią partnerystę su buvusiu KTM komandos draugu.
„Po sunkių dienų ant motociklų, kai būdavo šalta, o trasoje daugybė akmenų – važiuoti būdavo tikras iššūkis“, – prisimena S.Sunderlandas. „Mes kartais pasakydavome: „Įsivaizduok, kaip būtų šaunu automobilyje, su keturiais ratais, tiesiog pralėkti per tuos akmenis“. Aš nusprendžiau pasitraukti. Toby taip pat baigė karjerą motociklų kategorijoje ir vieną dieną gavau iš jo žinutę: „Ką manai, gal važiuojam kartu automobiliu?“ Ir štai mes čia“.
Daugybė buvusių motociklų lenktynininkų jau paliko savo pėdsaką Dakare automobilių klasėje. Tarp jų – legendiniai Hubertas Auriolis, Nani Roma, Stephane’as Peterhanselis, Cyrilas Despresas ir Laia Sanz, kuri 2022 metais savo debiutinėse automobilių lenktynėse užėmė 23-iąją vietą.
„Mes atiduosime viską, ką turime ir sieksime aukštumų. Norime tuo mėgautis, tačiau laukia ir daug mokymosi. Patekimas į dešimtuką būtų puikus tikslas“, – sakė T.Price‘as.
S.Sunderlandas pritaria savo komandos draugo ambicijoms ir priduria, kad jų tarpusavio supratimas gali tapti pranašumu.
„Per pastaruosius dešimt metų kartu praleidome daugybę laiko. Mes puikiai žinome, kas yra Dakaras – abu jį laimėjome po du kartus. Nemanau, kad anksčiau Dakare buvo toks duetas automobilyje. Toby jau turi vairavimo patirties, o aš gerai susidoroju su navigacija. Manau, tai puikus įgūdžių derinys. Jei sugebėsime finišuoti be didesnių problemų, būsime puikioje pozicijoje“, – sakė S.Sunderlandas.
Apie laukiančius iššūkius kalbėjo ir Guillaume’as de Meviusas, kuris vairuos „X-raid Mini JCW 3.0i“ automobilį. G.de Meviusas 2024 m. Dakare debiutavo „Ultimate“ klasėje ir iškart užėmė antrą vietą bendroje įskaitoje bei laimėjo vieną etapą. Tą patį rezultatą jis pakartojo vėliau per „Rallye du Maroc“ lenktynes, vairuodamas „X-raid Mini T1+“ su dyzeliniu varikliu.
G.de Mevius netrukus sės už benzininio „Mini JCW 3.0i“ vairo – šis modelis pirmą kartą buvo pristatytas spalį, kai automobilį pilotavo jo komandos draugas Guerlainas Chicheritas.
„Mini – tai ilgametė patirtis, bet kartu ir inovacijos. Nors šis automobilis gerokai patobulintas, mes nesame toje pačioje starto pozicijoje kaip „Dacia“ ar „Ford“. „Ford“ – tikras naujokas, „Dacia“ – jau egzistuojančio modelio evoliucija. Tada esame mes, o „Toyota“ lieka prie patikrintos bazės. Tai mano antrasis Dakaras „Ultimate“ klasėje, ir mano tikslas – patekimas į penketuką, o idealu – podiumas. Jei kils kova dėl pergalės, mes joje dalyvausime“, – sakė G.de Mevius.
G.de Meviuso šturmanas Mathieu Baumelis pabrėžė, kad šis Dakaras bus kitoks ir dėl organizatorių sprendimo.
„Šis Dakaras bus kitoks, nes šešiuose etapuose motociklai nevažiuos prieš mus. Tai pakeis viską. Pastaraisiais metais susidūrėme su akmenuotais ruožais ir 48 valandų trukmės etapais, bet jau pripratome. Šiemet svarbiausia bus pozicija tuose etapuose, kai motociklų priekyje nebus“, – sakė M.Baumelis.
„Original by Motul“ arba kaip Lietuvoje buvo mėgstama vadinti „vienišių“ klasės dalyviams, kurie ryžtasi vieni įveikti Saudo Arabijos dykumą, šiemet laukia nauji iššūkiai. 2025 m. taisyklės įveda griežtesnius atsarginių ratų naudojimo apribojimus, dar labiau apsunkindamos jau ir taip sudėtingą kategoriją. Tačiau kartu jos leidžia patyrusiems veteranams vėl varžytis šioje klasifikacijoje. Vienas iš jų – Benjaminas Melotas, penkiskart Dakaro dalyvis kaip motociklų mechanikas ir septynis kartus startavęs „Original by Motul“ klasėje. Praėjusiais metais prancūzas negalėjo varžytis dėl aukštų rezultatų, kadangi šioje klasėje dalyvauti galėjo tik tie, kurie bendroje motociklų įskaitoje per pastaruosius metus nebuvo žengę ant podiumo.
„2020 m. finišavau antras, o 2021 ir 2022 m. užėmiau trečią vietą, tačiau pernai negalėjau siekti savo tikslo – bent kartą laimėti. Naujos taisyklės leidžia man vėl varžytis įskaitoje ir suteikia papildomo azarto. Šiais laikais motociklai yra tokie patikimi, kad priežiūros reikia vis mažiau. Šešių padangų komplektų riba neturėtų būti didelė problema – paprastai sunaudodavau aštuonis. Tikroji naujovė ta, kad turėsime jas montuoti patys, o svarbiausia – galėsime turėti tik vieną atsarginių ratlankių komplektą. Jei naudosime daugiau, kiekvienas papildomas ratlankis reikš 10 minučių baudą. Tai taikoma ir priekinio rato lūžiui, kuris yra dažniausia problema. Tai privers mus atsakingiau tvarkytis – tiek trasoje, kad nesugadintume ratlankių, tiek vakare, kai teks spręsti, kada pakartotinai naudoti padangą, taupant naujas vėlesniems etapams“, – sakė B.Melotas.
Naujienų portalo sportas.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško sutikimo draudžiama.