2025 m. Dakaras: svarbiausia informacija apie trasą ir taisykles
2025 m. Dakaro trasa | Organizatorių nuotr.
2025-ųjų Dakaro ralis žada tapti vienu iš sudėtingiausių ir įspūdingiausių automobilių sporto renginių pasaulyje. 47-ą kartą rengiamose lenktynėse dalyviai susidurs su milžiniškomis smėlio kopomis, daugiau nei 1 000 km besitęsiančiu 48 valandų „Chrono“ greičio ruožu ir dviejų savaičių iššūkių maratonu Saudo Arabijoje.
Viskas prasidės sausio 3 d. Bišoje, kur lenktynininkai stos į 29 km greitąjį prologo etapą. Iškart po jo dalyviai ners tiesiai į pagrindinius ralio išbandymus – 48 valandų „Chrono“ etapą ir maratono ruožą, kurie vyks jau pirmąją savaitę. Tie, kurie sėkmingai įveiks šiuos barjerus, sausio 10 d. galės atsikvėpti poilsio dieną Hailo mieste.
Antroje ralio savaitėje visos trasos ves į „Tuščiojo Ketvirčio“ („Empty Quarter“) dykumą. Būtent šiose Saudo Arabijos smėlio kopose bus nuspręsta, kas taps šio Dakaro nugalėtojais. Lenktynės baigsis sausio 17 d. Šubaitoje, ir kiekvienas, pasiekęs finišą, galės vadintis tikru čempionu.
Ralio organizatoriai atsižvelgė į dalyvių pageidavimus ir dar labiau padidino šeštųjų lenktynių Saudo Arabijoje sudėtingumą. Dalyviai įveiks beveik 8 000 km distanciją, iš kurių daugiau nei 5 000 km sudarys greičio ruožai. Nuo Bišos iki Šubaitos driekiasi trasa, kuri privers lenktynininkus ir jų komandas pasiekti ribas nuo pirmųjų kilometrų iki pat finišo linijos, su labai nedaug galimybių atsikvėpti tarp vieno ir kito etapo.
Pavojingas 48 valandų „Chrono“ ruožas šiemet perkeltas į ralio pradžią ir beveik be pertraukos ves į maratono etapą, kuris jau pirmosiomis dienomis pradės formuoti galutinius rezultatus. Antrojoje savaitėje dalyviai, besiveržiantys per „Tuščiojo Ketvirčio“ smėlio kopas, matys tolumoje švytinčią Šubaitą – miestą, laukiantį tų, kurie įveiks šiuos iššūkius.
Organizatoriai itin kruopščiai atskyrė greičio ruožų trasas, kurios sudaro daugiau nei 45 proc. bendro ralio kilometražo. Tai patikrintas metodas, leidžiantis užtikrinti didesnį saugumą ir sklandesnę lenktynių eigą, kartu apsunkinant navigaciją automobiliams.
Galiausiai lenktynės pasieks bivakus – stovyklavietes, kuriose vyks etapų startai ir finišai. Čia taip pat bus įrengtas galutinis podiumas Šubaitoje, kur sausio 17 d. vyks apdovanojimų ceremonija.
Kas naujo 2025-ųjų Dakaro ralyje?
Mažiausiai penkiuose 2025 m. Dakaro etapuose bus naudojamos atskiros automobilių ir motociklų trasos, siekiant sumažinti automobilių bandymų lenkti motociklus ir panašias situacijas. Šis sprendimas ne tik padidins saugumą, bet ir privers automobilių ekipažus startuoti priekyje bei naviguoti be motociklininkų paliktų vėžių. Greičio ruožai prasidės anksti ryte, vos pasirodžius saulei, užtikrinant, kad FIA lenktynės vyktų šviesiu paros metu ir sumažėtų vėlyvų atvykimų į bivakus skaičius. Be to, vienas iš etapų, vykstančių „Tuščiajame Ketvirtyje“, turės atskirą trasą ir sunkvežimiams.
Visi dalyviai stos į 48 valandų „Chrono“ iššūkį, tačiau šįkart distancija sieks net 950 km ir tai įvyks jau pirmąją ralio savaitę.
Didžiausias pokytis šiame Dakaro ralyje – finišo linijos vieta. Ralio pabaiga vyks pačioje „Tuščiojo Ketvirčio“ dykumos širdyje. Trijų dienų lenktynės per smėlio kopas, siekiančias iki 250 metrų aukštį, reiškia, kad galutiniai rezultatai nebus aiškūs iki pat paskutiniųjų ralio metrų.
2025-ųjų Dakare nevyks keturračių lenktynės.
Kokios yra Dakaro ralio taisyklės?
Dakaro ralis yra valdomas pagal Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) pasaulio ralių-reidų čempionato taisykles. Lenktynininkai įveikia tūkstančius kilometrų viešaisiais keliais, kad pasiektų kiekvieno greičio ruožo starto liniją. Kiekvieno dalyvio starto pozicija paprastai priklauso nuo ankstesnės dienos greičio ruožo rezultato. Neatvykimas į startą laiku lemia baudos laiką.
Tiksli trasa laikoma paslaptyje iki pat kiekvieno etapo pradžios, kai dalyviams įteikiama kelio knyga („roadbook“). Nors dalyviai turi GPS įrenginius, kelio knyga yra vienintelis informacijos šaltinis apie tikslius taškus ir pavojus trasoje. Tai bekelės lenktynės prieš laikrodį – dalyviai turi kuo greičiau įveikti ruožus, naviguodami nepažįstamoje ir pavojingoje vietovėje, kad pasiektų kontrolės taškus ir nepasiklystų.
Po kiekvieno etapo konvojus keliauja viešaisiais keliais į kitą bivaką – didžiulę mobilią stovyklą, kurioje dalyviams teikiamos mechanikų, maitinimo, dušų ir gyvenamųjų namelių paslaugos šalia artimiausio miesto.
Dviejų dienų maratono etapuose dalyviai nakvoja dykumoje be jokios techninės pagalbos ar aptarnavimo komandų. Pagal maratono taisykles, tik patys dalyviai gali dirbti prie savo transporto priemonių.
Kokiose kategorijose varžosi Dakaro dalyviai?
2025-ųjų Dakaro ralyje dalyvaus daugiau nei 650 lenktynininkų septyniose kategorijose: motociklai, automobiliai, „Challenger“, SSV, sunkvežimiai, M1000 ir „Classic“.
Pirmajame Dakaro ralyje 1979-aisiais – iš pradžių vadintame „Paryžius-Dakaras“ – varžėsi tik automobiliai, motociklai ir sunkvežimiai. Vėliau buvo pridėtos kitos kategorijos.
„Challenger“ (T3) ir SSV (T4) kategorijos buvo įtrauktos 2017 m. Šios transporto priemonės – tai visureigiai ar bagiai, sukurti specialiai bekelės lenktynėms.
M1000 kategorijoje lenktyniauja prototipai, naudojantys inovatyvias technologijas, tokias kaip vandenilio varikliai.
„Classic“ kategorija, atsiradusi 2021 m., skirta Dakaro istorijai pagerbti. Joje varžosi istorinės transporto priemonės iš ankstesnių Dakaro leidimų, tokios kaip „Porsche 924“, „Toyota Land Cruiser“, „Nissan Pathfinder“ ir „Mitsubishi Pajero“.
Šiuo metu FIM sąraše – 136 motociklai, FIA – 202 (automobiliai, „Challenger“, SSV, sunkvežimiai).
Dakaro tvarkaraštis ir trasos
Prologas – sausio 3 d.
Startas: Biša
Finišas: Biša
Viso distancija: 79 km
Greičio ruožas: 29 km
Dakaro ralis startuoja 29 km ilgio prologo etapu aplink starto stovyklą Bišoje. Ši trumpa, bet greita atkarpa taps puikia įžanga lenktynėms, o dalyviai jau nuo pirmųjų kilometrų turės parodyti savo greitį ir pasirengimą. Pirmieji 10 dalyvių kiekvienoje kategorijoje gaus galimybę pasirinkti starto pozicijas pirmajam pilnam etapui, kuris vyks kitą dieną.
1 etapas – sausio 4 d.
Startas: Biša
Finišas: Biša
Viso distancija: 500 km
Greičio ruožas: 412 km
Nors kopos dar nepasiekė dalyvių, šis 412 km ilgio greičio ruožas pasiūlys įvairiausią reljefą ir sudėtingas sąlygas. Tai reikš, kad vairuotojams teks priimti sudėtingus sprendimus dėl greičio ir tinkamų trajektorijų visos dienos metu. Tai bus tikras Dakaro ralio išbandymas nuo pat pirmųjų etapų.
2 etapas (48 val. „Chrono“) – sausio 5–6 d.
Startas: Biša
Finišas: Biša
Viso distancija: 1 057 km
Greičio ruožas: 965 km
Tai – legendinis 48 valandų „Chrono“ etapas. Šis daugiau nei 1 000 km ilgio dviejų dienų greičio ruožas antrą kartą pasirodys Dakaro ralio trasoje. Dalyviai startuos sausio 5-osios rytą, o kai laikrodis rodys 17:00, jie privalės sustoti artimiausioje poilsio zonoje (viso numatytos šešios poilsio zonos). Sausio 6-osios rytą ralio dalyviai pratęs likusią 965 km ilgio trasą. Šiame etape ypatingą dėmesį reikės skirti techninei būklei – gedimas gali reikšti didelį atsilikimą nuo lyderių.
3 etapas – sausio 7 d.
Startas: Biša
Finišas: Al Henakija
Viso distancija: 845 km
Greičio ruožas: 496 km
Ralis ralis palieka Bišą ir juda šiaurės kryptimi link Al Henakijos. Pirmoji atkarpa bus techniška, ypač motociklų vairuotojams. Vėliau greitis didės, o dalyviai pasieks naują stovyklą nakčiai.
4 etapas (Maratonas, 1 dalis) – sausio 8 d.
Startas: Al Henakija
Finišas: AlUla
Viso distancija: 588 km
Greičio ruožas: 415 km
Dakare nėra kada atsipalaiduoti – tai patvirtina 4 etapas, kuris yra pirmoji maratono dalis. Dalyviai važiuos per įspūdingus AlUlos kanjonus, kur kiekvienas priimtas sprendimas gali turėti didelę įtaką galutiniam rezultatui. Rizika ir atsargumas turės būti kruopščiai subalansuoti, o dalyviai privalės pasirūpinti savo įrankiais, nes jų mechanikų nebus šalia.
5 etapas (Maratonas, 2 dalis) – sausio 9 d.
Startas: AlUla
Finišas: Hailas
Viso distancija: 491 km
Greičio ruožas: 428 km
Po nakties praleistos atskirai nuo mechanikų, dalyviai patys turės pasirūpinti transporto priemonių remontu. Kelias link Hailo drieksis per klasikinius smėlio ir akmenuotus takus. Šis etapas žymi ralio pusiaukelę, tad kiekvienas dalyvis jau bus pajutęs tikrą Dakaro skonį ir iššūkius.
Poilsio diena – sausio 10 d.
Vieta: Hailas
Po įtemptos pirmosios Dakaro ralio savaitės dalyviai galės atsikvėpti Hailo mieste. Šis miestas, esantis tarp Šammerio kalno šiaurėje ir Salmos kalno pietuose, anksčiau buvo Arabijos dykumos sostinė. Tai ideali vieta peržvelgti pirmosios savaitės rezultatus ir pasiruošti likusiems etapams.
6 etapas – sausio 11 d.
Startas: Hailas
Finišas: Al Duvadimis
Viso distancija: 829 km
Greičio ruožas: 606 km
Gera žinia ta, kad liko tik savaitė Dakaro ralio, tačiau bloga žinia – šios savaitės etapai bus dar ilgesni nei pirmosios. 6-asis etapas pasiūlys sudėtingas smėlio kopas, kurios gali tapti rimtu iššūkiu net labiausiai patyrusiems dykumų lenktynininkams.
7 etapas – sausio 12 d.
Startas: Al Duvadimis
Finišas: Al Duvadimis
Viso distancija: 745 km
Greičio ruožas: 481 km
Tai vienas iš penkių etapų, kuriuose dviejų ir keturių ratų dalyviai važiuos skirtingais maršrutais. Automobilių kategorijoje tai gali sukelti problemų, nes pirmieji „Ultimate“ klasės ekipažai neturės motociklų pėdsakų smėlyje. Tačiau tai taip pat reiškia ankstesnį startą automobiliams, todėl bus daugiau šansų pasiekti finišą iki sutemų.
8 etapas – sausio 13 d.
Startas: Al Duvadimis
Finišas: Rijadas
Viso distancija: 733 km
Greičio ruožas: 487 km
Organizatoriai šį etapą apibūdina kaip „chaotišką ir įvairiapusį“. Šiuo metu jau bus aiškūs lyderiai, kovojantys dėl pergalės dykumoje. Laukiama, kad tai bus tikra fizinė, psichologinė ir mechaninė kova, nes lenktynininkams teks įveikti iššūkių kupiną trasą.
9 etapas – sausio 14 d.
Startas: Rijadas
Finišas: Haradhas
Viso distancija: 589 km
Greičio ruožas: 357 km
Šis etapas yra gana trumpas – dalyviai įveiks 357 km greičio ruožą nuo Rijado iki Haradho. Tai ta ralio dalis, kurioje strategija tampa itin svarbi. Starto pozicijos įgauna dar didesnę reikšmę, nes horizonte jau matosi „Tuščiojo ketvirčio“ dykumos kopos.
10 etapas – sausio 15 d.
Startas: Haradhas
Finišas: Šubaita
Viso distancija: 638 km
Greičio ruožas: 119 km
Nors greičio ruožas tėra 119 km ilgio, dalyviai neturėtų tikėtis lengvos dienos. Ralis pasiekia Tuščiojo ketvirčio dykumą, kurioje kopos siekia iki 250 m aukščio. Paskutinės trys Dakaro dienos vyks būtent šioje atšiaurioje teritorijoje, kur net menkiausia klaida gali kainuoti brangiai.
11 etapas – sausio 16 d.
Startas: Šubaita
Finišas: Šubaita
Viso distancija: 506 km
Greičio ruožas: 280 km
Priešpaskutiniame etape vis dar įmanomi netikėtumai. Važiuojant „Tuščiojo ketvirčio“ dykuma daugiau nei valandos pranašumas gali išgaruoti po vienos klaidos. Sunkvežimių klasė šiame etape turės atskirą maršrutą, todėl šios kategorijos dalyviai galės išbandyti savo galimybių ribas.
12 etapas – sausio 17 d.
Startas: Šubaita
Finišas: Šubaita
Viso distancija: 205 km
Greičio ruožas: 134 km
Pagaliau atėjo paskutinis 2025 m. Dakaro ralio etapas. Dalyviai pradės masiniu startu, kuris taps įspūdingu reginiu dykumoje, o finišo liniją kirs paskutinį kartą. Nugalėtojai gaus trofėjus, tačiau kiekvienas, pasiekęs Dakaro finišą, turės teisę didžiuotis šiuo pasiekimu.
2025 m. Dakaro lietuviai: įdomiausia informacija prieš startuojant sunkiausiose pasaulio lenktynėse
Naujienų portalo sportas.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško sutikimo draudžiama.