Technikos iššūkiai patampė nervus, bet nesutrukdė I.Lobanovui pasiekti tikslo
D.Jakaičio nuotr. | Organizatorių nuotr.
Kol visa Lietuva džiaugėsi paskutinėmis karštomis vasaros dienomis, Atvirojo Prancūzijos akrobatinio skraidymo čempionato dalyviai laukė palankių oro sąlygų „Chateauroux Villers“ aerodrome, kad galėtų pradėti varžytis dėl geriausiųjų titulų. Tačiau lietuviui Igoriui Lobanovui nepalankios oro sąlygos buvo ne vienintelė kliūtis. Prieš pat čempionatą paaiškėjo, kad jame negalės dalyvauti su savo gerai įvaldytu akrobatiniu lėktuvu „Xtremeair XA42“ dėl techninio jo gėdimo. Laimei, jokios kliūtys I. Lobanovo nesustabdė, jis pateko į TOP 10 geriausių „Advanced“ klasės pilotų ir tapo pirmuoju lietuviu, besivaržiusiu Prancūzijos akrobatinio skraidymo čempionate.
Rugpjūčio 22-26 dienomis vykusiame Atvirajame Prancūzijos čempionate pirmą kartą dalyvavo Lietuvos atstovas „Iron Wolf Aerobatics“ komandos pilotas Igoris Lobanovas. Lietuvis taip pat buvo ir vienintelis čempionato dalyvis, atstovaujantis kitą užsienio šalį tarp visų 50 dalyvių iš Prancūzijos.
Dalyvavimas buvo pakibęs ant plauko
„Iron Wolf Aerobatics“ komanda dalyvavimą būtent šiame čempionate planavo dar prieš pusmetį. Visgi likus savaitei iki išskridimo į Prancūziją, pilotas susidūrė su dilema dėl techninio savo lėktuvo „Xtremeair XA42“ gedimo.
„Buvo galima priimti lengviausią sprendimą – atšaukti savo dalyvavimą. arba ryžtis beprotiškai alternatyvai – prašyti prancūzų kolegų paskolinti jų lėktuvą „Extra 330SC“, su kuriuo niekada nebuvau skridęs, tuo labiau treniravęsis. Akrobatiniame skraidyme nuo lėktuvo tipo ir piloto pripratimo prie jo, priklauso labai daug. Lėktuvai yra „aštrūs“ ir galingi, tad bet kokia pilotavimo klaida gali kainuoti ne tik balus už atliktas ar neatliktas figūras, bet, svarbiausia, ir gyvybę.
Teko apsispręsti greitai ir priimti labai rimtą sprendimą. Vidutiniškai, ruošiantis čempionatui, pilotai skraido apie 50-100 valandų treniruočių režimu su tam tikru lėktuvo modeliu. Persėdus į „Extra“ prieš pat čempionatą, paskaičiavau, kad treniruotėms ir pripratimui prie naujo lėktuvo geriausiu atveju būčiau turėjęs apie 30-60 minučių. Visgi lengviausi sprendimai nėra kelias į sėkmę, todėl nusprendžiau nepraleisti progos ir pasielgti būtent pastaruoju atveju. Maloniai nustebino prancūzų geranoriškumas – lėktuvą jie man patikėjo be didesnių dvejonių ir jau po kelių dienų atvykome į Prancūziją ir suskridau kelis treniruočių skrydžius, kad galėčiau priprasti prie naujo lėktuvo valdymo ir įsitikinti, jog galėsiu saugiai sudalyvauti varžybose. Sauga buvo pirmoje vietoje, juolab, kad pakeitus lėktuvą aš jau žinojau, kad į lyderių gretas pretenduoti negalėsiu – juk lyderiai skrenda su „savais“ lėktuvais“, – kalbėjo Igoris Lobanovas.
Prancūzai lengvai pozicijų neužleis
Įvertinta buvo ir tai, kad šiame Prancūzijos čempionato etape varžėsi geriausi šios šalies sportininkai. Jiems šis čempionatas itin svarbus dėl asmeninių reitingų taškų. Mat, metų pabaigoje jiems tai gali kainuoti kelialapį į savo šalies rinktinę, kurią atstovautų kitąmet vykstančiuose Pasaulio ir Europos akrobatinio skraidymo čempionatuose. Juose planuoja dalyvauti ir lietuvių „Iron Wolf Aerobatics“ komandos pilotai: I. Lobanovas ir Džiugas Kačanauskas. Tad lietuvio tikslas koregavosi, nuspręsta susirinkti kaip įmanoma daugiau žinių ir pabandyti patekti bent į TOP 10 dalyvių gretas savo klasėje.
I.Lobanovą Prancūzijos čempionate lydėjusio komandos patarėjo ir trenerio, aukščiausio „Unlimited“ lygio profesionalus akrobatinio skraidymo piloto Antano Marčiukaičio teigimu, tai buvo puiki repeticija prieš artėjantį rugsėjo mėnesį Europos čempionatą.
„Ši šalis geriausiai pasaulyje ruošia akrobatinio skraidymo sportininkus ir tą yra įrodžiusi pelnydama aukščiausius apdovanojimus įvairiausiuose Pasaulio ir Europos čempionatuose. Iš dalyvių sąrašo matėme, kad konkurencija bus tikrai labai didelė. Vien standartinėje kategorijoje Igoriui teko pasivaržyti su 17 itin gerai paruoštų pilotų iš Prancūzijos. Kiekvienas prancūzų pilotas tikrai kovojo ir lengvai savo pozicijų nebuvo nusiteikęs atiduoti. Juolab, kad tarp dalyvių buvo ne tik civiliai pilotai, bet ir kariškiai, turintys didžiulį finansinį valstybės palaikymą. Konkurencija – milžiniška, todėl tam kad išliktumėme konkurencingi, iš pradžių planavome laikytis konservatyvios taktikos, su tikslu saugiai suskristi ir negauti „nulių“ už neteisingai atliktas figūras ir baudų ar net diskvalifikacijos už minimalaus aukščio pažeidimą. Vėliau, po pirmųjų dviejų pratimų, kai pamatėme kad su lėktuvu pavyksta „susidraugauti“ ir turime šansą patekti į TOP 10, ėmėmės šiek tiek agresyvesnės taktikos ir Igoris skrido drąsiau ir žemiau“, - kalbėjo profesionalus akrobatinio skraidymo pilotas, buvęs Lietuvos akrobatinio skraidymo rinktinės narys, sėkmingai besivaržęs aukščiausiose „Unlimited” kategorijose Europos ir Pasaulio akrobatinio skraidymo čempionatuose, garsiųjų „Red Bull Air Race” lenktynių technikas ir pilotas A. Marčiukaitis.
Sekėsi vidutiniškai, bet stabiliai
Pirmą čempionato dieną dalyviams varžybų jaudulį teko valdyti belaukiant geresnių oro sąlygų Prancūzijos „Chateauroux Villers“ aerodrome. O Lietuvai atstovaujantis I. Lobanovas per plauką liko už dešimtuko ribos po pirmojo pratimo.
Lietuvis iš 17 standartinėje klasėje dalyvavusių dalyvių pademonstravo vienuoliktą rezultatą. Viena pagrindinių priežasčių dėl ko ne itin sekėsi pademonstruoti aukštą rezultatą už atliktas figūras buvo ta, kad sportininkas už lėktuvo „Extra 330SC” vairalazdės sėdo tik penktą kartą.
„Norėjome patekti į dešimtuką, bet ir šis rezultatas pakankamai geras. Pirmasis pratimas atliktas nežinomame aerodrome, kuriame nė karto Igoris nebuvo skridęs. Aplinka, reljefas, orientyrai nėra žinomi. Konkurencija – itin didelė ir taškų skirtumas nėra labai drastiškas, kad rezultatų nebūtų galima pakeisti. Viską parodys tolimesnė kova tarp varžybų dalyvių ateinančiomis dienomis“, - po pirmosios dienos sakė komandos patarėjas A. Marčiukaitis.
Sėdėsena lėktuve vos nesukėlė sąmonės praradimo, esant didėlėms perkrovoms
Pats Igoris po pirmojo pratimo komentavo, kad pagrindinės problemos naujajame akrobatiniame lėktuve kilo dėl sėdėsenos ir mažesnio vairų jautrumo, lyginant su jo įprastu „Xtremeair“ lėktuvu.
„Esu pratęs prie „Xtremeair“ sėdėsenos. Ji yra visiškai kitokia, o „Extroje“ teko prisitaikyti ir sėdėti stačiau. Statesnė sėdėsena lemia tai, kad esant didėlėms perkrovoms tokioms, kaip 9-10G, priverčiančioms pilotą su 80 kilogramų mase sverti 800 kilogramų, kraujas nuo sunkio jėgos lengviau išbėga iš galvos: akių, smegenų, į kojas, todėl pilotams atsiranda didėlė riziką laikinai netekti regėjimo arba net sąmonės. Būtent skridimo metu, tai ir pajutau. Akyse man temo daugiau ir dažniau, nei kai tekdavo tuos pačius pratimus atlikti, sėdint mano „Xtremeair“ lėktuve. Kai smegenims trūksta kraujo – labai tiksliai skristi negali, viskas vyksta lyg sapne, per „rūką“. Lieka tik gyvybinės funkcijos ir pilotavimo instinktai. Nepaisant to, visas figūras pavyko atlikti neblogai, balai buvo skiriami tarp 7,5 ir 8,5, o kai kurioms figūroms teisėjai net skyrė 9 balus. Tačiau viražas su „statinėmis“ viską sugadino. Esu pratęs prie labai jautraus „Xtremeair“ aukštumos vairo, kur „stumti“ daug nereikia, o štai „Extra“ lėktuve, pasirodo, reikia“, - geros nuotaikos nestokodamas po pirmojo pratimo pasakojo lakūnas iš Lietuvos I. Lobanovas.
Išsipildė trenerio prognozės
Kaip ir buvo planuotą, antroji varžybų diena Atvirajame Prancūzijos akrobatinio skraidymo čempionate buvo kiek sėkmingesnė vieninteliams užsieniečiams Lietuvos atstovams. Igoris skrisdamas „nežinomojoje“ programoje pagerino savo rezultatą ir iš 11 vietos pakilo vienu laipteliu aukščiau - į 10-ą vietą.
Trečiąją varžybų dieną, taip pat skrendant „nežinomojoje“ programoje, lietuvis dar aukščiau pakilo tarp 17 dalyvavusių dalyvių standartinėje kategorijoje. Atlikus nežinomą teisėjų duotą pratimą pirmuoju numeriu, pavyko užimti 7-ą vietą.
„Prieš skrydį buvo sunki ir įtempta naktis, nes burtai lėmė skridimą pirmu numeriu ir anksti ryte. Kai skrendi pirmu numeriu „nežinomą“ kompleksą, būna žymiai sunkiau, nes negali pažiūrėti kaip tą patį figūrų kompleksą skrenda kiti ir įsivertinti, kur neša vėjas, ir kaip pavyksta konkurentams dirbti su aukščiu. Tad pirmu numeriu skristi nebuvo lengva, nes vėjas labai keitėsi, buvo net 3 vėjo krypties opcijos. Prognozes dėl vėjo krypčių turėjau vienokią, faktinis buvo kitoks, o skridimo kryptis buvo pasirinkta vėl kitokia, t. y. teko figūras atlikti pavėjui, priešingai nei buvome suplanavę“, - prieš laukiant galutinių trečios dienos rezultatų kalbėjo „Iron Wolf Aerobatics“ pilotas.
Paskutinę varžybų dieną Igoriui Lobanovui iškovotos 7 vietos išlaikyti nepavyko, nes koją pakišo stiprus akių aptemimas komplekso pradžioje.
„Dėl svyruojančių didelių neigiamų ir teigiamų perkrovų, vienoje iš „brangiausių“, t. y. daugiausiai taškų kainuojančių figūrų, man vėl kelioms sekundėms pritemo akyse. To pakako, kad toje figūroje ženkliai pamesčiau kryptį. Vėliau, po truputį ištaisiau dėl to įsivėlusias klaidas ir antrą komplekso dalį jau atlikau gerai“, - sulaukęs galutinių rezultatų ir džiaugdamasis 8 vieta galutinėje turnyrinėje lentelėje komentavo Igoris.
Priešakyje Europos čempionatas
„Žiūrint retrospektyviai į praėjusį Prancūzijos čempionatą, galiu pasakyti, kad turėjome puikią treniruotę su geru finaliniu rezultatu, įvertinus tai, kad varžiausi su vienais geriausiais akrobatinio skraidymo sportininkais. Pasisemta daug patirties ir žinome, kur galime būti dar geresni. Dabar tereikia pasidaryti namų darbus prieš artėjantį Europos akrobatinio skraidymo čempionatą Rumunijoje“, - pasibaigus čempionatui sakė Igoris Lobanovas.
Artimiausi „Iron Wolf Aerobatics“ komandos pilotų: Džiugo Kačanausko ir Igorio Lobanovo, varžybiniai skrydžiai ir vyks rugsėjo 16-24 dienomis Bukarešte, Rumunijoje, 12-ame „Europos atvirajame standartinės kategorijose akrobatinio skraidymo čempionate“. Lietuviams pasiruošti šiam čempionatui padeda komandos ir Lietuvos rinktinės treneris, daugkartinis Europos ir pasaulio čempionatų dalyvis, prizininkas Eltonas Meleckis.
Naujienų portalo sportas.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško sutikimo draudžiama.