Sudėtingi ir alinantys manevrai ore bei kiti iššūkiai laukia Lietuvos pilotų Europos akrobatinio skraidymo čempionate
Igoris Lobanovas | Organizatorių nuotr.
30 lakūnų iš 8 Europos valstybių – tiek Europos akrobatinio skraidymo čempionate rugsėjo 16 – 24 dienomis susigrums dėl Europos čempiono vardo. Šiame čempionate Lietuvai atstovauja šalies akrobatinio skraidymo rinktinės nariai – jaunieji talentai, pilotai Džiugas Kačanauskas ir Igoris Lobanovas.
Lietuviai pilotai paskutinieji iš Europos akrobatinio skraidymo čempionato dalyvių pasiekė Rumunijos „Clinceni“ aerodromą, kuriame ir vyks čempionato sportininkų skrydžiai. D. Kačanauskas ir I. Lobanovas, laukdami tinkamų oro sąlygų perskridimui iš Lietuvos į Rumuniją, galiausiai savo ilgą 6 valandų kelionę akrobatiniais lėktuvais „SU26 M” ir „XA42” pradėjo rugsėjo 13 dieną. Dėl prastų oro salygų išskrendant iš Lietuvos, sėkmingai kelionės tikslą pasiekė tik kitos dienos antroje pusėje, o atvykę iš karto kibo į darbus ir pradėjo pasiruošimą čempionatui.
„Tik nusileidus ir susitvarkius visus administracinius formalumus pradėjome treniruotis. Gaila, laiko mes turėjome mažiau nei kiti čempionato dalyviai. Užvakar galėjome suskristi tik po vieną treniruotę, vakar turėjome tokią pat situaciją. Tad realiai apsižvalgyti ir priprasti prie čia esančio reljefo tiek fiziškai, tiek protiškai ir susižiūrėti naujus orientyrus kvadrato srityje, kuriame mes skrisime ir atliksime akrobatinių figūrų kompleksus, junginius, teturėjome tik apie pusvalandį ore“, – po treniruočių kalbėjo Lietuvai atstovaujantis pilotas Igoris Lobanovas.
Beje, lietuviai savo treniruotėse Rumunijoje šlifavo pirmąjį čempionato pratimą – privalomąją programą. Ja Europos akrobatinio skraidymo čempionato dalyviai ir pradės varžybas šiandieną.
„Konkurencija – itin didelė. Šalis atstovauja stiprūs akrobatinio skraidymo pilotai. Vien Prancūzijos rinktinė atsivežė šešis geriausius savo sportininkus. Beje, su jais Igoriui jau teko pasivaržyti rugpjūčio mėnesį vykusiame atvirajame Prancūzijos akrobatinio skraidymo čempionate. Tačiau yra ir daugiau šalių, turinčių stiprių lakūnų, t.y. Lenkija, Čekija bei čempionato šeimininkė Rumunija. Be stiprių varžovų, iššūkiu bus ir pats aerodromo reljefas bei klimatas. Asmeniškai man reljefas pasirodė neįprastas, be gerų orientyrų, kas šiek tiek apsunkina pilotavimo orientaciją, atliekant sudėtingus kompleksus ore“, – teigė kitas Lietuvai atstovaujantis sportininkas Džiugas Kačanauskas.
Visgi abiejų pilotų treneris Eltonas Meleckis, kuris sportininkus taip pat atlydėjo į Europos akrobatinio skraidymo čempionatą Rumunijoje, viltingai kalba apie būsimus jų rezultatus.
„Šiemet Lietuvos lakūnai yra abu jauni ir gerai pasiruošę. Iš tiesų tikimės gerų rezultatų. Labai realu, kad abu Lietuvai atstovaujantys pilotai bus dešimtuke tarp geriausių Europos lakūnų. O susiklosčius palankioms aplinkybėms, tikrai nenustebčiau, jeigu užimtų ir prizines vietas“, – teigė Lietuvos rinktinės, Vilniaus Dariaus ir Girėno aeroklubo ir „Iron Wolf Aerobatics“ komandos pilotus treniruojantis akrobatinio skraidymo profesionalas Eltonas Meleckis.
Pirmąją varžybų dieną dalyviams teks skristi privalomąją programą, kitomis dienomis varžybų dalyvių lauks jau nežinomieji kompleksai. Tai bene įdomiausia varžybų dalis, nes kiekviena šalis pateikia po vieną pasirinktą sudėtingą, dažniausiai kitus klaidinančią figūrą. Iš šių figūrų sudarytos nežinomosios programos lakūnai ore treniruotis neturi teisės.
Beje, Europos akrobatinio skraidymo čempionato dalyvių parke yra į ką pasižvalgyti – gausu pažangios akrobatinės technikos. Pagrinde, galima išvysti „Extra“ ir „CAP“ gamintojų akrobatinius lėktuvus.
Lietuvos rinktinės pilotus atlydėjęs technikas, mechanikas Karolis Manelis teigia, kad tautiečių orlaiviai visame čempionato dalyvių technikos parke yra ganėtinai išskirtiniai.
„Igorio „Xtremair“ buvo kurtas daugiau „freestyle“ akrobatikai – parodomųjų skrydžių figūroms, kur nėra būtinas tikslumas. Tokio pobūdžio varžybose šis pilotuojamas lietuvio orlaivis yra gana nestandartinis. Tokiu pačiu akrobatiniu lėktuvu, kaip kad Igorio, varžosi tik čekų pilotai. Tačiau jie yra atlikę keletą aerodinaminių modifikacijų orlaivio vairams, kad būtų palengvintas tikslesnis valdymas eleronais. Mūsų komanda nusprendė neeksperimentuoti ir palikti valdymo sistemą nemodifikuotą. Kalbant apie Džiugo pilotuojamą akrobatinį lėktuvą „SU26 M”, tai yra vienas seniausių orlaivių, dalyvaujančių čempionate. Bet vienintelis toks, kuris turi galingiausią radialinį variklį. Tad lėktuvas, kad ir seniausias, tačiau labai išskirtinis ir vis dar labai konkurencingas, – apie lietuvių pilotuojamų orlaivių ypatybes pasakojo K. Manelis. – Kaip bebūtų, tenka pripažinti, kad čempionato favoritai skraido lyderiaujančių lėktuvų modeliu – „Extra 330SC”. Pastarieji akrobatiniai orlaiviai yra gamykliniai, paruošti laimėti aukščiausio lygio varžybas. Iš techninės pusės vertinant, šiuos lėktuvus nurungti bus sunku“.
Naujienų portalo Sportas.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško sutikimo draudžiama.