Čikagos lietuvis D.Malūkas savo svajonės išsipildymo sieks lenktyniaudamas „IndyCar“
Deividas Malūkas | asmeninio archyvo nuotr.
Deividas Malūkas – galbūt dar mažai žinomas Lietuvoje, tačiau už Atlanto jo unikalūs pasiekimai automobilių lenktynių trasoje kalba patys už save. Čikagos lietuvių emigrantų – Henriko ir Daivos Malūkų sūnus sparčiais žingsniais spraudžiasi į greičiausių planetos lenktynininkų gretas. „HMD Motorsports“ komandai atstovavęs 20-etis „Indy Lights“ lenktynėse praėjusį sezoną užbaigė antroje vietoje ir po šio puikaus pasirodymo įgyvendino savo vaikystės svajonę, atvėrusią jam kelią į „IndyCar“ lenktynių pasaulį. Būtent čia lietuvį D. Malūką ir išvysime lenktyniaujant naujajame 2022 m. lenktynių sezone.
Savo aistrą greičiui jau nuo šešerių metų amžiaus D. Malūkas numalšino sėdęs prie kartingo vairo. Būtent kartingo trasoje įgyta patirtis ir kaskart link pergalių vedantis azartas bei meilė pasirinktai sporto šakai Deividą lydi lig šiol. Iš tėvų paveldėtas žemaitiškas užsispyrimas ir atkaklus savo tikslo siekimas leido šiam jaunuoliui pakilti į savo išsvajotas aukštumas – teisę varžytis prestižiškiausiose JAV „IndyCar“ lenktynėse.
Po sėkmingo praėjusio sezono finišo, sukirtus rankomis su Čikagos „Dole Coyne Racing“ komandos vadovais D. Malūkas tapo pirmuoju lietuviu istorijoje, kuriam atsivėrė „IndyCar“ lenktynių vartai. Pravėręs juos Deividas jokiu būdu nenori taikytis su lenktynių debiutanto role.
Dvidešimtmečio tikslas lenktyniaujant su pripažintais šių lenktynių asais neapsiribos vien tik patirties kaupimu – D. Malūkas sieks įrodyti, kad jo pavardė šalia „IndyCar“ senbuvių atsirado neatsitiktinai.
„Nuo pat vaikystės svajojau pasiekti šį tašką. Jei jau patekau čia, tai sieksiu pateisinti savo ir kartu visos komandos lūkesčius“- ryžtingai teigė debiutinį „IndyCar“ lenktynių sezoną populiariausiose ir masiškiausiose JAV vykstančiose automobilių lenktynėse pasitinkantis D. Malūkas.
Beje, „„Dole Coyne Racing“ komanda prieš kelis mėnesius pasirašė partnerystės sutartį su „HMD Motorsports“, kuri priklauso D. Malūko tėvui Henrikui Malūkui.
Stengsis aplenkti savo vaikystės dievaitį
Kai buvo dar vaikas Deividas savo kieme suko ratus ne sėdėdamas už kartingo ar „Formulės“ vairo, o atsispirdamas koja skriedamas ir įveikinėdamas posūkius tėvų dovanota riedlente. Tokiu būdu D.Malūkas stengėsi atkartoti savo dievaičio „IndyCar“ lenktynininko Scott Dixon važiavimo trajektorijas. Būtent šis 6 kartus (2003, 2008, 2013, 2015, 2018, 2020) „IndyCar“ lenktynes laimėjęs Australijos sportininkas iki šių dienų Deividui yra didžiausias lenktynininkų idealas, į kurį jis ir tuomet, ir lig šiol stengiasi lygiuotis.
Akivaizdu, tačiau neįtikėtina, kad D. Malūko ir S. Dixono vairuojami lenktynių bolidai akis į akį susikirs jau artėjančiose – 2022 m. „IndyCar“ sezono lenktynėse! Čia 20-etis lietuvis bei šių lenktynių debiutantas tikisi mesti iššūkį savo nuo pat vaikystės dievinamam ir dvigubai už save vyresniam varžovui. Taigi, D. Malūko ir S.Dixono kova tik prasideda! O pirmoji jų akistata numatyta jau po mėnesio – šių metų vasario mėnesio 27 d. St. Petersburg (Florida) lenktynių trasoje.
Iš viso šiame sezone įvyks 17 „IndyCar“ lenktynių etapai, kuriuose laukiama ir sėkmingo D. Malūko pasirodymo. Sukryžiuotų rankų pirštų kombinacija, kuria kiekvienose lenktynėse savo sūnų lydi Deivido mama Daiva, reikia tikėtis, taip pat prisidės prie Čikagos lietuvio sėkmės!
D. Malūkas ypatingą padėką išreiškė savo šeimai, tėvams bei visiems komandos nariams, kurių nuoširdi pagalba leido pasiekti tokius rezultatus. – „Visa mūsų komanda tarsi viena šeima, kurią supa itin teigiama „chemija“. Be viso to aš tikrai nebūčiau pasiekęs to, kur esu dabar“ – teigė D. Malūkas.
Padeda ir žemaitiškas charakteris
Čikagiškis pabrėžė, kad stodamas prie starto linijos jis nejaučia jokios didelės įtampos ar jaudulio, kurį savyje nešioja nemaža dalis jo varžovų. – „Aš turiu maksimaliai susikoncentruoti esamoms lenktynėms ir negalvoti apie rezultatą jose. Kiekvienos varžybos – naujas startas ir kiekvienose iš jų turiu būti pasiruošęs lenktynėms. Čia didelę įtaką turi ir psichologija“.
Siekti aukštų tikslų lenktynių trasoje Deividui padeda tvirtas ir galbūt iš prigimties jį lydintis žemaitiškas charakteris, kurį jam įskiepijo iš Telšių miesto kilę jaunojo sportininko tėvai – Henrikas ir Daiva. Neretai, į sunkias situacijas lenktynių trasoje pakliuvęs sportininkas į orą paleidžia ir keiksmažodžius, kurie D.Malūką tarsi užveda ir pastūmėja į priekį siekti pergalių.
„Bl** – nu dabar aš jums parodysiu“ – stipriai ranka trenkdamas į savo bolido vairą savo įtūžį išliejo D.Malūkas. Tuomet, paskutinėse praėjusio sezono lenktynėse, kai dar sprendėsi čempionato nugalėtojas bei 1,4 milijono dolerių prizo laimėtojas, lietuvis gerokai supyko, kai finalinio važiavimo metu, startavęs iš pirmosios pozicijos, jau pirmame posūkyje apsisuko, išlėkė iš trasos ir į priekį praleido visus savo varžovus. Visgi, sukaupęs visas jėgas ir niekieno nepadedamas jis vėlgi sugrįžo į lenktynių trasą. Didžiulį azartą pagavęs D.Malūkas nuo lietaus įmirkusioje lenktynių trasoje stebėtinai greitai, vieną po kito, aplenkė dešimtį varžovų ir finišo liniją kirto būdamas antroje vietoje. Šis lenktynininko stebėtinas ir azartiškas važiavimas sukėlė didžiules ovacijas žiūrovų tribūnose.
„Formulė-1“ – nevilioja
Dar prieš daugiau nei dešimtmetį Deivido tėtis Henrikas, matydamas savo sūnaus aukštus pasiekimus ir progresą kartingų trasose, giliai širdyje vylėsi, kad kažkada ateityje jo sūnus pasieks ir „IndyCar“ komandų gretas.
D. Malūkas prisipažino, kad patekti į „IndyCar“ lenktynes yra jo svajonės išsipildymas, po kurio jis jaučiasi be galo laimingas. Būtent čia būsimas jauniausias „IndyCar“ lenktynininkas tikisi ilgiau įleisti šaknis ir sulaukti pripažinimo.
Paklaustas ar nesvajoja ateityje patekti į vienu laipteliu aukščiau esančias „Formulės-1“ lenktynes, D.Malūkas kategoriškai nuvijo šias mintis į šalį, teigdamas, kad jo tikslas buvo ir tebėra „IndyCar“ lenktynės, kuriose jis regi didesnę varžovų konkurenciją ir motyvaciją lenktyniauti.
„Aš nuo vaikystės mėgaujuosi žiūrėdamas „Formulę-1“, o Michaelis Schumacheris iki šiol yra mano idealas. Aišku, patekti į „Formulės 1“ komandą būtų fantastika, bet realiai man tik norėtųsi pabandyti vairuoti „Formulės 1“ bolidą, o varžytis aš noriu „IndyCar“, – teigė D.Malūkas.
Tapęs sėkmingu lenktynininku, Deividas netgi veja nuo savęs mintis sėsti prie „Formulės-1“ bolido vairo. Ir tam jis turi svarių argumentų: „Kol kas manęs netraukia sėstis už „Formulė-1 vairo ir aš neturiu tikslo čia patekti. „Formulėje-1“ vyrauja savitos taisyklės, kuriomis ir naudojasi dominuojančios komandos. Nesvarbu kokio meistriškumo lygio esi lenktynininkas, bet jei tu neatstovauji „Red Bull“ ar „Mercedes“ komandoms, negali išlikti konkurencingas, varžytis dėl prizinių vietų ir tuo pačiu kovoti dėl piniginių prizų. Šiuo atveju, „IndyCar“ labiau tinkamos lenktynės sportininkams, kur jų galimybės kovoti dėl aukščiausių pozicijų sulyginamos – t.y. visi sportininkai turi vienodas galimybes užlipti ant prizininkų pakylos.
„IndyCar“ lenktynėse svarbiausias yra lenktynininkas, o ne pačio bolido techninės charakteristikos, kurios ir lemia pirmaujančių „Formulės-1“ komandų pilotų sėkmę. Tuo tarpu „IndyCar“ sportininkai vairuoja vienodus bolidus, netgi leidžiamų variklių tipai yra tik dviejų rūšių“.
Vienoje komandoje – su „Formulės-1“ pilotu
„Dole Coyne Racing“ komandos automobilį D. Malūkas jau spėjo išbandyti spalio mėnesį Alabamoje surengtuose „IndyCar“ bandymuose, kuriuose dalyvavo ir buvęs „Formulės-1“ lenktynininkas Nico Hulkenbergas. „Apšilime“ prieš svarbiausius šių metų startus D.Malūkas pasirodė puikiai – jis buvo greičiausias, aplenkęs net veteranus.
Beje, „IndyCar“ lenktynių trasoje kiekvienais metais galima išvysti vis daugiau buvusių „F-1“ lenktynininkų. Praėjusį sezoną čia varžėsi tokie pripažinti automobilių sporto meistrai – Fernando Alonso, Alexander Rossi, Pablo Montoya, Roman Grosjean. Visi jie greičiausias pasaulyje automobilių lenktynes iškeitė į jiems labiau artimas „IndyCar“, kurios, jų nuomone, didžiulės konkurencijos ir varžybų įtampos atžvilgiu netgi pranoksta „Formulę- 1“.
Tarp „IndyCar“ lenktynių pilotų yra ir dar vienas žinomas buvęs „Formulės-1“ lenktynininkas Takuma Sato. 2002-2008 m. sezonuose trims „Formulės-“ komandoms („Jordan“, BAR, „Super Aguri“) atstovavęs 44 metų sportininkas naujajame 2022 m. „IndyCar“ sezone bus lietuvio D. Malūko komandos draugas „Dole Coyne Racing“ ekipoje.
Daugiau nei dvigubai už jį jaunesniam Deividui ši sąjunga su daug patirties lenktynių trasose sukaupusiu T. Sato, be abejonės, atneš daug naujų įgūdžių. Prestižinių 2017 ir 2020 m. „Indianapolis 500“ lenktynių nugalėtojas savo ilgametę patirtį tikisi perduoti „IndyCar“ lenktynėse debiutuosiančiam D.Malūkui.
Pabrėžia Lietuvos vardą
„Norėčiau jau kitąmet važiuoti „IndyCar“ ir ten atstovauti abiem vėliavoms – JAV ir Lietuvos“, – dar prieš metus teigė D.Malūkas. Ir jo svajonės pildosi.
Dalyvaudamas varžybose Deividas niekad nepamiršta Lietuvos ir tuo pačiu garsina ir Lietuvos vardą. Ant jo lenktyninio bolido puikuojasi lietuviška trispalvė, kurią galima išvysti ir ant jaunojo sportininko varžybinės uniformos ar šalmo.
Gimęs ir augęs Amerikoje D.Malūkas nepamiršta ir lietuvių kalbos, kurią nuo vaikystės jam įskiepijo lietuviškai šeimoje su savo sūnumi bendraujantys tėvai. Tiesa, Deividui kaskart vis sunkiau sekasi bendrauti lietuviškai – sportininkas kalba su ryškiu anglišku akcentu ir jo drovisi.
„Vis sunkiau man bendrauti lietuviškai, tad noriu patobulinti ją. Kalbėti lietuviškai gerai nemoku. Bet mano kraujas yra lietuviškas“ – pabrėžė dukart Lietuvoje apsilankęs D. Malūkas.
Būsimas jauniausias „IndyCar“ lenktynininkas jėgų semiasi skanaudamas lietuvišką maistą. Tiesa, tradiciniai jo mėgiami koldūnai, kuriuos kaskart į mokyklos pietų dėžutę suruošdavo mama, jau pabodę ir senokai išbraukti iš jo maisto raciono. Nurydamas seilę D.Malūkas pripažino, kad jau keletą metų jis niekaip negali atsispirti nepaskanavęs lietuviško saldumyno „Tinginio“, kurį jis gali valgyti kone kasdien. Šis skanėstas lig šiol yra jo gardžiausias skanumynas – „Top-1“.
Kraupi avarija nesustabdė sportininko ryžto
2019 metais įvykusi kraupi avarija galėjo aukštyn kojomis apversti D.Malūko sportinę karjerą, tačiau stiprų emocinį šoką patyrusiam jaunajam sportininkui šis itin nemalonus ir skaudus įvykis nesustabdė jo noro ir ryžto varžytis lenktynių trasoje.
Tuomet, ovalo formos lenktynių trasoje Indianapolyje vienas iš varžovų kliudė Deivido bolido padangą, po ko daugiau nei 300 km per val. greičiu skriejantis sportininko automobilis rėžėsi į apsauginę sieną. Į orą pakilęs varžovo automobilis po susidūrimo pakilo į orą ir akimirksniu praskriejo virš D.Malūko galvos, kurią kliudė į šipulius pabirusio bolido padanga. Nuo dar didesnės nelaimės lietuvį apsaugojo tik šalmas.
„Tuo metu galvojau, kad mirsiu... Buvau praradęs sąmonę ir nepamenu ką tuo metu su manimi kalbėjo daktarai. Kai jie manęs paklausė kokia savaitės diena šiandien yra, aš atsakiau – „Sveikinimai Anglijos Karaliui“ – šypsodamasis teigė didžiulį šoką prieš dvejus metus patyręs Deividas.
Pasak jo, po šios avarijos jis kelias dienas galvojo, ką darytų, jei tektų baigti lenktynininko karjerą ir koks nuobodus gyvenimas jo lauktų jei tektų pasitraukti iš lenktynių. Būtent didžiulis noras ir aistra lenktyniauti vėl jį sugrąžino į lenktynių trasą.
„Kai įvyko ši baisi avarija, tikėjausi, kad gal jis pasakys, kad viskas baigta, kad išsigąs ir nebenorės toliau grįžti į lenktynių trasą. Bet, deja, taip neįvyko. Baimės jausmo lenktynininkai neturi“, – sakė prieš kiekvienas varžybas už savo sūnaus sėkmę besimeldžianti Deivido mama Daiva Malūkienė. Ji prisipažino, kad gimus sūnui negalėjo net įsivaizduoti, kad jis užaugs tokiu šaltakraujišku sportininku.
Viršys Kauno „Žalgirio“ biudžetą
Antroje vietoje baigęs praėjusį „Indy Lights“ lenktynių sezoną D.Malūkas uždirbo daugiau nei 150 tūkst. JAV dolerių prizą. Lenktynių nugalėtojo titulą laimėjęs ir vos 13 taškų D.Malūką aplenkęs amerikietis Kyle Kirkwood laimėjo 1,4 milijono JAV piniginį prizą. Jis apytiksliai prilygo „Indy Lights“ lenktynių vieno sportininko sezono biudžetui.
Nuo šio sezono D.Malūkui pakėlus sparnus į „IndyCar“ lenktynių pasaulį, ženkliai padidės ir išlaidos, kurių pareikalaus 17 šių lenktynių etapų. Teigiama, kad „IndyCar“ komandos vieno sportininko bolidas visam lenktynių sezonui kainuos apie 10 milijonų dolerių (8,845 mln. eurų). Palyginimui, būtent tokį, ar net mažesnį biudžetą 2020-2021 metų sezonui deklaravo Kauno „Žalgirio“ krepšinio klubas.
Puikiai lenktynių „IndyCar“ trasoje pasirodę sportininkai gali tikėtis ir solidaus atlygio: štai būsimas D.Malūko komandos draugas Takuma Sato, 2020 m. laimėjęs prestižinių „Indy 500“ lenktynių etapą buvo apdovanotas 1 mln. 370 tūkst. dolerių siekiančiu piniginiu prizu.
Pretenduoja į „Metų naujoko“ titulą
Vasario 27 d. Floridoje prie „IndyCar“ lenktynių starto linijos stosiantis ir šiose savo svajonių lenktynėse debiutuosiantis D.Malūkas yra įvardijamas kaip vienas iš realiausių pretendentų laimėti „Metų Naujoko“ titulą.
„D.Malūkas buvo didžiausias 2021 m. „IndyLights“ lenktynių siurprizų. Puikūs sportininko rezultatai ženkliai pakėlė lietuvio vertę ir atvėrė jam kelią į „IndyCar“. Mes iki šiol turime dar daug sužinoti ir pamatyti, koks iš tiesų geras lenktynininkas yra D.Malūkas. Visus reikiamus ingridientus jis turi, belieka visą savo potencialą pademonstruoti „IndyCar“ trasose“ – skelbia „The-Race“ internetinis portalas.
Naujienų portalo Sportas.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško sutikimo draudžiama.